Sociala medier orsakar utsläpp + Organic basics Low Impact website

juni 22, 2020 2 Comments

Det här inlägget är ett samarbete med Organic Basics och innehåller affiliate-länkar märkta med stjärna (*). Du hittar en rabattkod i slutet.

Så drar vi tummen över skärmen. Scrollar ner, upp, åt sidan. Öppnar en ny app, gillar en bild, skickar en kommentar. Ser en streamad film på kvällen och vaknar upp till ett Skype-möte nästa morgon. Sociala medier och digitaliseringen är överallt idag och med alla de otroligt fina möjligheter dessa bidrar med, finns det även en baksida. Det är nämligen faktiskt så att såväl digitaliseringen som sociala medier orsakar utsläpp. Även dessa påverkar vår planet och därför vi behöver tala om det, asap! Allt mer gör vi det också och i samband med det vill jag berätta om ett företag som nu faktiskt lanserat en Low Impact-webbsida, nämligen min kära favorit och samarbetspartner Organic Basics (*).

I den här texten får du veta mer om hur något icke-fysiskt faktiskt kan orsaka utsläpp och vad vi kan göra – samt vad Organic Basics gjort. Häng med!

Digitaliseringen och sociala medier orsakar utsläpp – men hur?

– De hårdvaror, maskiner och andra dylika produkter som behövs för att tillverka en produkt (t.ex. Netflix, Facebook, Spotify) orsakar redan i sig utsläpp. Dels skall de tillverkas, dels transporteras. (1)

– En skärm som visar en bild eller video, orsakar 2 g CO2-utsläpp per sekund. (1)

– Att googla 1 gång orsakar samma mängd utsläpp som att koka lite te. (1)

– Att skicka 1 e-post orsakar 4 g CO2-utsläpp och skickar man stora bilagor kan det uppgå till 50 g. (1)

– Informationsteknologin orsakar 2% eller 830 miljoner ton av utsläppen globalt. (1)

– En streamande mobiltelefon orsakar mindre utsläpp om man kopplar till Wifi först. (2)

– Att lyssna på musik online orsakar större utsläpp än att skapa den i första hand. (3)

– Det orsakar större utsläpp att förvara, överföra, ladda ner och streama musik i det långa loppet än att tillverka vinyl- och CD-skivor. (3)

– Netflix använder endast 17% förnybara energikällor och hela 30% kol i sin verksamhet. (4)

– Olika plattformar (exempelvis Facebook) lagrar sin information i stora lokaler som behöver kylas ner, vilket i sig kräver mer energi. (5)

Ser man det här blir man kanske skraj direkt. “Men jag är ju på telefonen hela tiden! Jag har tänkt att detta inte spelar roll!” – och ja, det är inte konstigt. Det har inte alls talats mycket om det här problemet och många som hör om det första gången tror inte sina öron. För visst tänker man ju nästan automatiskt att digitaliseringen är mer miljövänlig än traditionell media. Fortfarande är det helt säkert bättre ur en miljösynpunkt att läsa tidning och brev online, än att skicka runt sådana i pappersformat. Men å andra sidan är digitaliseringen så otroligt omfattande idag, att det inte egentligen kan handla om små siffror. Av alla de hundratals, kanske tusen, personer jag känner, är det bara en vuxen bland dem som inte äger en mobiltelefon. Som ett exempel!

Skärmdump från Organic Basics

För att digitaliseringen är så utspridd och för att det tyvärr också verkligen är så att sociala medier orsakar utsläpp, kan det kännas skönt att det finns saker som kan göras. Både hemma och på en högre nivå, bland företagen.

Så kan vi minska utsläppen från digitaliseringen

– Om möjligt, minska på skärmtiden hemma. Inte endast är det ett grönare val men antagligen också hälsosammare för en själv. Med färre skärmtimmar strax innan läggdags sover vi dessutom bättre.

– Avregistrera dig från sådana nyhetsbrev du får till din e-post, som du inte har nytta av.

– Ta gärna som vana att skriva in hela www-adressen i stället för att googla dig fram, de gånger det är möjligt. På så vis kan vi googla en gång färre/gång.

– Stäng av datorn helt och hållet (dvs inte standby el.dyl.) om du inte använder den på minst två timmar. Dra ut sladden ur väggen, stäng av och lägg undan datorn. Ett tips: stäng inte varje gång ner skärmen om det är en laptop, efter några år blir gångjärnen tyvärr lite dåliga och lösa. Ett sätt att sakta ner den processen!

– Försök minska mängden timmar du ser på rörlig bild. En video eller film skall orsaka större utsläpp än t.ex. en text man läser på datorn. Ett kul tips är att kolla filmer m.m. tillsammans med andra, för att halvera utsläppen och samtidigt få umgås.

– Köp gärna CD-skivor och vinyler framför streamad musik – som jag märkt är dessutom vinylljudet på en helt annan nivå!

– Fundera också mer över den information du själv delar på sociala medier, går det att bli mer selektiv? Lägga upp färre bilder och/eller videor är ett enkelt sätt att få mer tid över till annat och samtidigt minska avtrycket. Jag tror också att det är hälsosamt för oss människor att inte motta så mycket information som vi gör idag i och med sociala medier.

Vad kan företagen göra?

Som alltid måste vi ändå minnas att konsumenten inte är skyldig till de problem vi ser inom digitaliseringen. Visst är det bra att alltid fundera extra över val man gör men den största skillnaden sker då vi får företag med i rörelsen. En enkel övergång mot ett mer hållbart internet är att de plattformar som finns (t.ex. Google, Facebook, Linkedin m.m.) väljer grön förnybar el för sin verksamhet. Netflix kunde enkelt dra ner på sina utsläpp från kol genom att ersätta det med något annat. Ett annat bra exempel är att göra det som Organic Basics nu gjort:

Organic Basics nya koncept The Low Impact Website är nämligen väldigt intressant. Med tanke på det vi lärt oss hittills, om hur bilder och videor orsakar ett visst utsläpp bara av synas på skärmen, har det här företaget valt att på sätt och vis “dölja” bilderna innan man klickar på dem. Ett enkelt sätt att spara resurser, helt enkelt, och inget behöver laddas i onödan. Läs mer under Organic Basics Low Impact Manifesto (*) om du vill veta hur grejen fungerar. Så mycket kreativt hos det här företaget, alltid!

The internet is dirty. Data transfer requires electricity, which creates carbon emissions — and this leads to climate change. The Low Impact website reduces data transfer by up to 70% in comparison to our regular website.
– Organic Basics Low Impact Website

Skärmdump från Organic Basics

För att se hur den nya webbshoppen fungerar kan ni t.ex. klicka in er på deras turtleneck i TENCEL här (*) och uppleva den i ritat format. Nere på den ritade bilden kan man klicka på “Click to see real images” för att se hur plagget ser ut på riktigt. Jag tycker mycket om den blusen, gjord i ett supermiljövänligt material och snygg som fanken.

På Organic Basics Instagram berättar de själva att deras vanliga onlinebutik orsakar lika stora utsläpp per månad, som 9 flyg från Köpenhamn till New York(!). Om du därför behöver något och vill uppleva en onlinebutik med mycket mindre utsläpp och fotavtryck än en “vanlig” sådan, rekommenderar jag varmt att besöka Organic Basics Low Impact Website (*). Med koden GRONOBC får du dessutom 10% rabatt på det du väljer! Koden i kraft till 12 augusti.

Vad tänker du gällande digitaliseringens utsläpp?

Källor:
(1) Custommade.com
(2) BBC
(3) Globalnews
(4) Quartz
(5) 1MillionWomen på Instagram

Följ FALKA på sociala medier:
Instagram
Facebook
Bloglovin
Pinterest

2 Comments

  • 60+ juni 23, 2020 at 14:26

    Mänskor! Försök hålla er till det utbud film och nyheter som kommer på TV! Så där i rutinmässigt liv…
    Allt du tittar via nätet “tvingas” fram. I detta fall skall maskinerna igång bara för “din” skull. Ok. Medger att det kan vara skönt att ta en paus då man vill… eller kolla vad dom sade, ifall man inte uppfattat. Men allt detta kräver att nätverket är igång… javisst för din skull. Hur toftigt massor av TV-utbudet än är så kommer det via antenn utan “yttre” belastning. Nyheter t.ex kan vara helt nyttigt för gemene man.

    • julia juni 26, 2020 at 19:44

      Ja ett liv utan TV skulle nog säkert ge mer hälsa också! Men visst, som du säger, ibland är det bara så skönt att luta sig tillbaka och titta. Jag hoppas att Netflix och övriga kanaler också ser över sina energikällor mer så att när man väl kollar något, ändå kan göra det med gott miljö-samvete. Ha det fint!

    Leave a Reply

    Välkommen till Falka, vad roligt att du hittat hit! Falka är sidan för dig som är intresserad av en hållbar livsstil och välbefinnande. Här hittar du artiklar för att inspirera och hjälpa dig i ditt hållbara liv. Jag som skriver heter Julia Degerth och är så glad att ha dig här!

    Kategorier

    Follow

    Senaste artiklarna

    ×